24 maja, w siedzibie Polskiej Akademii Nauk, odbyło się spotkanie miłośników muzyki Karola Mikulego w trakcie którego, wysłuchaliśmy niezwykle ciekawej prelekcji dr. Michała Piekarskiego o twórczości, odnalezieniu utworu, o salonach muzycznych we Lwowie, o szkole Mikulego oraz utworów wokalnych kompozytora w wykonaniu Witolda Żołądkiewicza baryton i Gabrieli Machowskiej fortepian.
Była to również promocja nowo wydanej płyty, “METAMORPHOSES”, poświęconej twórczości Karola Mikulego. Płytę wydało wydawnictwo fonograficzne DUX.
Karol Mikuli – lwowski kompozytor, pianista, uczeń Fryderyka Chopina z pochodzenia Ormianin. W 1854, po powrocie z Paryża, gdzie pobierał lekcje u Fryderyka Chopina, na stałe związał się z Lwowem. Dyrektor Galicyjskiego Towarzystwa Muzycznego i konserwatorium, gdzie utworzył klasę fortepianu, uczynił Lwów ważnym ośrodkiem chopinowskim kształcąc przyszłych wirtuozów tego instrumentu.
Mikuli był też uznanym kompozytorem – tworzył utwory fortepianowe, jak mazurki, nokturny czy polonezy, muzykę kameralną, ale również utwory wokalne – cykle pieśni dedykowane przedstawicielkom ówczesnej elity Lwowa, komponował do poezji z kręgów niemieckojęzycznych. Twórczość Mikulego przez wiele lat pozostawała mało znana i mimo wysokiego uznania jemu współczesnych, rzadko wykonywana. Po pracach badawczych muzykologa dr. Michała Piekarskiego, który badał literaturę muzyczną Lwowa, Karol Mikuli i jego twórczość muzyczna zostały na nowo odkryte. Michał Piekarski po wieloletnich poszukiwaniach w archiwach Lwowa, Wiednia i Lipska, w Berlinie odnalazł nuty kantaty, która w 1880 r. w Lipsku ukazała się drukiem i ślad po niej zaginął, jej premierowe wykonanie miało miejsce w 2021 roku podczas koncertu w warszawskich Łazienkach.  mot

Wirtualny Świat Polskich Ormian